Spring hovednavigationen over
Nævnenes Hus' logo
  • Nyheder
  • Kontakt
menu
  • Start din klage
  • Om os
  • Karriere
  • Nævnene
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
    • Planklagenævnet
    • Byfornyelsesnævnene
    • Energiklagenævnet
    • Tvistighedsnævnet
    • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
    • Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
    • Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
    • Klagenævnet for Udbud
    • Konkurrenceankenævnet
    • Teleklagenævnet
    • Erhvervsankenævnet
    • Revisornævnet
    • Ankenævnet for Patenter og Varemærker
    • Ankenævnet vedr. Oplæringsvirksomheder
    • Det Psykiatriske Patientklagenævn
    • Ankenævnet for Søfartsforhold
    • Helbredsnævnet
    • Byggeklageenheden
menu
  • Start din klage
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
      • Vejledning
      • Til førsteinstanser
      • Relevant lovgivning
      • Sagsbehandlingstider
      • Tidligere afgørelser
      • Om nævnet
      • Log ind på den gamle klageportal
      • Kontakt
      • Information til klagere
      • Nedbringelse af sagsbeholdning i Miljø- og Fødevareklagenævnet
      • Ofte stillede spørgsmål og nyttig information om klageportalen
    • Energiklagenævnet
    • Byfornyelsesnævnene
    • Ankenævnet for Søfartsforhold
    • Teleklagenævnet
    • Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
    • Revisornævnet
    • Erhvervsankenævnet
    • Klagenævnet for Udbud
    • Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
    • Konkurrenceankenævnet
    • Tvistighedsnævnet
    • Ankenævnet for Patenter og Varemærker
    • Det Psykiatriske Patientklagenævn
    • Helbredsnævnet
    • Planklagenævnet
    • Ankenævnet vedr. Oplæringsvirksomheder
    • Information til førsteinstanser
    • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
    • Byggeklageenheden
  • Om os
  • Sagsbehandlingstider
  • Nævnsoversigt
  • Kontakt
  • Tilgængelighedserklæring (WAS)
  • Om klageportalen for Nævnenes Hus
  • Whistleblowerordning
  • Karriere
  • Forside
  • Start din klage
  • Miljø- og Fødevareklagenævnet
  • Ofte stillede spørgsmål og nyttig information om klageportalen

Ofte stillede spørgsmål og nyttig information om klageportalen

Klageportalen for Nævnenes Hus er Miljø- og Fødevareklagenævnets sagsbehandlingsplatform. 

Det er her, du indsender din klage, tilføjer relevante dokumenter til sagen, og det er også her, du kan skrive en besked til nævnet.

Ofte stillede spørgsmål og nyttig information om klageportalen

Til klager/klagers repræsentant

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om brugen af klageportalen.

Hvordan bliver jeg fritaget fra at bruge klageportalen?

Indgivelse af klage og efterfølgende kommunikation om klagesagen skal ske via klageportalen. Miljø- og Fødevareklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der ikke er indgivet gennem klageportalen.

Der gælder dog en række undtagelser, herunder hvis særlige forhold, f.eks. kognitiv funktionsnedsættelse, gør, at du ikke er i stand til at anvende digital selvbetjening. Du kan læse om, hvad særlige forhold bl.a. kan være under "Fritagelse fra klageportalen". 

En fritagelse fra Digital Post medfører ikke i sig selv, at du kan fritages for at bruge klageportalen.

Anmodning om fritagelse skal sendes til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Hvis du er omfattet af en af de særlige forhold og trods vejledning ikke har mulighed for at bruge klageportalen, kan du eller din eventuelle repræsentant sende en anmodning om fritagelse for brug af klageportalen til Miljø- og Fødevareklagenævnet via mail på . Anmodningen om fritagelse for brug af klageportalen skal begrundes. Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post, bedes dette oplyst i anmodningen. Du skal være opmærksom på, hvis du sender følsomme oplysninger, skal det ske via en sikker kanal såsom Digital Post, sikker mail eller lign.

Får du afslag på fritagelse, får du eller din eventuelle repræsentant en passende frist til at indsende klagen via klageportalen. Hvis du bliver fritaget, vil førsteinstansen oprette klagen i klageportalen på dine vegne.  

Orientér førsteinstansen

Når du eller din eventuelle repræsentant ansøger om fritagelse for brug af klageportalen, er det vigtigt, at du/I giver førsteinstansen besked om det. Så ved førsteinstansen nemlig, at der er en klage på vej. Førsteinstansen kan orienteres via mail, telefon eller ved at sende et brev.

Skal alle klager indgives via klageportalen?

Klager til Miljø- og Fødevareklagenævnet skal som udgangspunkt indsendes via klageportalen for Nævnenes Hus. Hvis din klage drejer sig om en af følgende klagetyper, skal du dog ikke indsende klagen via klageportalen:

  • Klager over afgørelser om aktindsigt
  • Klager over energiselskabers afgørelser
  • Klager over fredningssager, medmindre der er tale om klager over fredningsnævnenes afgørelser om dispensation eller afslag på dispensation fra eksisterende eller foreslåede fredninger

Klager, der ikke skal indsendes via klageportalen, skal i stedet sendes direkte til Miljø- og Fødevareklagenævnet via Digital Post. Læs her, hvordan du sender en klage via Digital Post.

Hvordan opretter jeg en klage for virksomheder eller foreninger uden NemID/MitID?

For at kunne oprette en klage på klageportalen er det en forudsætning, at klager eller en tegningsberettiget for virksomheden/foreningen har NemID/MitID. Det gælder også, hvis du repræsenterer en virksomhed/forening, da virksomheden/foreningen i det tilfælde skal kunne logge ind og godkende repræsentantskabet.

  • Virksomhed uden NemID/MitID
    Hvis du har en personlig ejet virksomhed, som har et CVR-nummer men ikke NemID/MitID, skal du anvende dit private NemID/MitID, når du vil oprette en klage på din virksomheds vegne. Du skal vælge muligheden "Jeg klager på egne vegne".
  • Forening uden NemID/MitID
    Hvis du er formand eller bestyrelsesmedlem for en forening, som ikke har et CVR-nummer, skal du bruge dit private NemID/MitID, hvis foreningens tegningsregler indebærer, at du kan tegne foreningen. Du skal vælge muligheden "Jeg klager på vegne af en eller flere privatpersoner og/eller virksomheder” og derefter vælge ”En forening eller lignende, der ikke har et CVR-nr.”. På side 2 om klagers kontaktoplysninger bedes du i feltet "Navn" oplyse din rolle i foreningen samt dit fulde navn.

Her ser du et eksempel på udfyldelsen af klagetype for forening uden NemID/MitID: 

Udfyldelse af klagetype for foreninger uden NemID/MitId

Her ser du et eksempel på side 2, der skal udfyldes:

Indtastning af klagers kontaktoplysninger

Hvordan opretter jeg en klage som repræsentant?

Oprettelse af klage uden stillingsfuldmagt

Når du skal oprette en klage på vegne af en anden, skal du vælge "Jeg klager på vegne af en eller flere privatpersoner og/eller virksomheder" og herefter vælge, hvem du repræsenterer. Du skal i den forbindelse sørge for at have klagers CPR- eller CVR-nummer klar. 

Det er en forudsætning for at oprette en klage i klageportalen, at klager har et NemID/MitID. Har klager ikke et NemID/MitID:

  • Hvis klager er en privatperson, kan der søges om fritagelse for anvendelse af klageportalen - se under punktet "Hvordan bliver man fritaget fra at bruge klageportalen?" for mere information.
  • Hvis klager er en virksomhed/forening - se under punktet "Hvordan opretter jeg en klage for virksomheder eller foreninger uden NemID/MitID?" for mere information.

Udfyldelse af klagetype for foreninger uden NemID/MitId

Oprettelse af klage med stillingsfuldmagt - advokater og landbrugskonsulenter

Det er muligt for advokater og landbrugskonsulenter at oprette en klage via stillingsfuldmagt, hvilket betyder, at den man klager på vegne af, ikke skal logge ind og godkende repræsentantskabet.

Når du skal oprette en klage på vegne af en anden og har en stillingsfuldmagt, skal du vælge "Jeg klager på vegne af en eller flere privatpersoner og/eller virksomheder med fuldmagt (kun relevant for advokater/konsulenter)". Se eksempel nedenfor.

 

Hvordan godkender jeg som klager repræsentantskabet?

Når din repræsentant har indtastet dine kontaktoplysninger i klageportalen, sender klageportalen en e-mail til dig. I e-mailen bliver du bedt om at logge ind på klageportalen med NemID/MitID og bekræfte repræsentantskabet.

Klagesagen er først endeligt indgivet, når du har godkendt repræsentantskabet i klageportalen, og et eventuelt klagegebyr er betalt.

Bemærk: Hvis din repræsentant har oprettet klagen med stillingsfuldmagt, modtager du ikke en e-mail fra klageportalen, fordi godkendelsen af repræsentantskabet sker automatisk. 

Hvordan ændrer eller sletter jeg en repræsentant?

Sagen har status "Udfyldt" eller status "Indsendt"

Du kan selv slette eller ændre, hvem der repræsenterer dig i klageportalen.

Det gør du ved at logge ind på klageportalen, finde klagesagen, klikke på fanen "Parter" og derefter klikke på symbolet (personen) længst til højre ud for klagers repræsentant. Se eksempel nedenfor.

Visning af fanen "Parter" og symbolet, der skal klikkes for at ændre eller slette, hvem der repræsenterer dig

Sagen har status "Videresendt til nævn" eller en efterfølgende forløbsstatus

Du kan enten tilføje et dokument på klagesagen eller skrive en besked via "Skriv besked"-funktionen, hvori du enten oplyser, at du ikke længere er repræsenteret, eller angiver, hvem der skal repræsentere dig fremadrettet. 

Hvordan får jeg en anden til at betale klagegebyret for mig?

Hvis en anden skal betale klagegebyret for dig, kan du på klageportalen sende et betalingslink til betaleren via e-mail. Det gør du ved at vælge "Anden betalingsform" på betalingsoversigten. Betalingsoversigten bliver automatisk vist i forbindelse med oprettelse af klagen. Hvis du ikke sender betalingslinket eller betaler klagegebyret ved klageoprettelsen, kan du finde betalingsoversigten ved at klikke på den gule boks øverst til højre på klagesagen. 

Når du har valgt "Anden betalingsform" og klikket på "Send betaling videre", skal du oplyse e-mailadressen på den, betalingslinket skal sendes til, og du skal vælge, om modtageren af betalingslinket skal registreres som betaler. 

Vælger du, at modtageren af betalingslinket skal registreres som betaler, vil en eventuel senere tilbagebetaling af klagegebyret ske til betaleren.

Vælger du, at modtageren af betalingslinket ikke skal registreres som betaler, bliver den, som opretter klagen, registreret som betaler.  

Nedenfor kan du se skærmbilleder fra klageportalen, der viser, hvordan du sender et betalingslink via e-mail.

Screen dump fra klageportalen

Screen dump fra klageportalen

Screen dump fra klageportalen

Hvordan tilføjer jeg dokumenter eller skriver en besked på min klagesag?

På klageportalen kan du tilføje dokumenter ved at klikke på knappen "Tilføj dokumenter" eller skrive en besked ved at benytte "Skriv besked"-funktionen.

Visning af funktionerne "Tilføj dokumenter" og "Skriv besked"

Når du tilføjer dokumenter, skal du sørge for at give dokumenterne et navn, der fortæller, hvad dokumenterne indeholder. Eksempelvis "luftfoto af ejendommen set fra nord", "korrespondance med kommunen fra 1. januar 2023 til 3. marts 2023" mv. Det gør sagsbehandlingen af din sag lettere. 

I klageportalen kan du tilføje følgende filtyper: .doc, .docx, .dwg, .eml, .gif, .jpg, .jpeg, .mp3, .mpeg, .mpp, .msg, .odg, .odp, .ods, .odt, .one, .pdf, .png, .ppt, .pptx, .rtf, .tif, .tiff, .txt, .vsd, .vsdx, .xls, .xlsx og .xml.

En fil må maksimalt fylde 100 MB.

Du skal være opmærksom på, at det ikke er muligt at tilføje film- eller lydfiler i klageportalen.

Hvis du har filer, der er større end 100 MB, eller film- eller lydfiler kan du enten sende et USB-stik til Nævnenes Hus, att. Miljø- og Fødevareklagenævnet, Toldboden 2, 8800 Viborg eller sende en e-mail til  og bede om hjælp til at dele filer med nævnet. Skriv gerne dit klagenummer i emnefeltet.

Hvordan får jeg besked om, at der er nyt i min klagesag?

Hvis du ikke har en repræsentant

Du vil modtage en e-mail fra klageportalen, når der er nyt i din klagesag. Det sker både, når der sker et skift i sagsforløbet, og når der bliver tilføjet nye dokumenter til klagesagen. Du bør sikre dig, at e-mails fra klageportalen ikke lander i dit spamfilter, da beskeder fra Miljø- og Fødevareklagenævnet kan indeholde vigtige svarfrister.

Hvis du er repræsentant for klager

Du vil som repræsentant modtage en e-mail fra klageportalen, når der er nyt i klagesagen. Det sker både, når der sker et skift i sagsforløbet, og når der bliver tilføjet nye dokumenter til klagesagen. Du bør sikre dig, at e-mails fra klageportalen ikke lander i dit spamfilter, da beskeder fra Miljø- og Fødevareklagenævnet kan indeholde vigtige svarfrister.

Vær opmærksom på, at der ikke sendes en e-mail til klageren.

Generelt om beskeder fra klageportalen

Hvis et nyt dokument er gjort synlig i klageportalen, eller hvis sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har ændret i titlen på et dokument, sender klageportalen hver dag kl. 17.00 en e-mail med orientering om, at der er nyt i klagesagen. Skifter din klage forløbsstatus vil du modtage en e-mail med det samme. Du kan derfor opleve – og oftest i forbindelse med afslutning af klagesagen – at du samme dag modtager en e-mail om skift i sagsforløbet og senere samme dag en e-mail om, at der er nye dokumenter på klageportalen. 

Er det den rette e-mail, klageportalen sender beskeder til?

Du vil som udgangspunkt modtage beskeder til den e-mailadresse, som du indtastede, da du oprettede klagen.

Du kan altid logge på klageportalen og ændre den e-mailadresse, som beskeder sendes til. Det gør du ved at klikke på fanen "Parter" og herefter klikke på symbolet (blyanten) til højre. I dialogboksen, der åber, kan du ændre e-mailadressen. 

Visning af fanen "Parter" og blyantsikonet

Hvad betyder de forskellige statusser for mine handlemuligheder i klageportalen?

Herunder kan du læse mere om de forskellige statusser i klageportalen, og hvilken betydning de har for dine handlemuligheder i klageportalen. 

Status "Kladde"

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant

Hvem kan se dokumenter tilføjet på klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant

 

Status "Udfyldt"

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant kan se klagesagen, men kan endnu ikke foretage handlinger i klagesagen

Hvem kan se dokumenter tilføjet af klager/klagers repræsentant på klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant

 

Status "Indsendt"

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant kan se og foretage handlinger i klagesagen

Hvem kan se dokumenter tilføjet på klageportalen?

  • Dokumenter tilføjet af klager/klager repræsentant
    • Klager og dennes eventuelle repræsentant
    • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant
  • Dokumenter tilføjet af førsteinstans
    • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant

 

Status "Videresendt til nævn" og indtil klagesagen er afgjort

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant kan se og foretage handlinger i klagesagen
  • Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet

Hvem kan se dokumenter tilføjet på klageportalen?

  • Før sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har gennemgået dokumenterne
    • Den, der har tilføjet dokumenterne. Hvis dokumenterne er tilføjet af klager/dennes repræsentant, er de synlige for begge
    • Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet
  • Efter sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har gennemgået dokumenterne
    • Klager og dennes eventuelle repræsentant
    • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant
    • Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet

 

Hvordan ændrer jeg mine kontaktoplysninger?

Du kan altid logge på klageportalen og ændre dine kontaktoplysninger. Det gør du ved at klikke på fanen "Parter" og herefter klikke på symbolet (blyanten) til højre. I det nye vindue "Rediger kontaktoplysninger", der åbner, kan du ændre kontaktoplysningerne. 

Når du ændrer dine kontaktoplysninger, bliver der dannet et dokument på klagesagen med dine nye kontaktoplysninger. Du vil derfor modtage en besked fra klageportalen om, at der er nye dokumenter i klagesagen. 

Visning af fanen "Parter" og blyantsikonet

Til førsteinstanser

Her kan I finde nyttig information om klageportalen.

Hvad betyder de forskellige statusser for vores handlemuligheder i klageportalen?

Herunder kan I læse om de forskellige statusser i klageportalen, og hvilken betydning de har for jeres handlemuligheder i klageportalen.

Status "Kladde"

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant

Hvem kan se dokumenter tilføjet på klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant

 

Status "Udfyldt"

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant kan se klagesagen, men kan endnu ikke foretage handlinger i klagesagen

Hvem kan se dokumenter tilføjet af klager/klagers repræsentant på klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant

 

Status "Indsendt"

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant kan se og foretage handlinger i klagesagen

Hvem kan se dokumenter tilføjet på klageportalen?

  • Dokumenter tilføjet af klager/klagers repræsentant
    • Klager og dennes eventuelle repræsentant
    • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant
  • Dokumenter tilføjet af førsteinstans
    • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant

 

Status "Videresendt til nævn" og indtil klagesagen er afgjort

Hvem kan se klagesagen i klageportalen?

  • Klager og dennes eventuelle repræsentant
  • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant kan se og foretage handlinger i klagesagen
  • Sekretariatet for Mljø- og Fødevareklagenævnet

Hvem kan se dokumenter tilføjet på klageportalen?

  • Før sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har gennemgået dokumenterne
    • Den, der har tilføjet dokumenterne. Hvis dokumenterne er tilføjet af klager/dennes repræsentant, er de synlige for begge
    • Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet 
  • Efter sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har gennemgået dokumenterne
    • Klager og dennes eventuelle repræsentant
    • Førsteinstans og dennes eventuelle repræsentant
    • Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet

 

Hvordan undersøger vi, om der er klaget i en konkret klagesag?

I skal logge ind på klageportalen, hvor I kan se, om der er indgivet en klage. I kan f.eks. søge på lokaliteten, som afgørelsen omhandler. Vær opmærksom på, at lokaliteten er oplyst af klager, hvorfor der kan være uoverensstemmelser i lokaliteten.

Nye klagesager, der er oprettet i klagesagen, kan både have status "Udfyldt" og status "Indsendt". I kan læse mere om statusser under punktet "Hvad betyder de forskellige statusser for vores handlemuligheder i klageportalen?".

Hvordan skal klagen oprettes, når klager er fritaget for brug af klageportalen?

Når en borger er fritaget for brug af klageportalen, er det jeres ansvar som førsteinstans at bistå borgeren med oprettelse af klagen.

Det gør I ved at logge på klageportalen, vælge "Opret klage" og udfylde de påkrævede felter. Vær i den forbindelse opmærksom på:

  • I feltet "Klager" er det vigtigt, at I vælger "Jeg opretter klage på vegne af borger som er undtaget for digital selvbetjening". Se skærmbillede nedenfor.
  • I skal have borgerens CPR-nummer klar til indtastning i feltet "Repræsenterer".

Screen dump fra klageportalen

Betaling af klagegebyr

Når I opretter klagen på vegne af klager, skal I også bistå klager med betaling af klagegebyr.

Betaling af klagegebyret håndteres som udgangspunkt ved at gennemføre en kortbetaling i forbindelse med klageoprettelsen. For de klagere, som ikke har et betalingskort, kan I sende et betalingslink til et familiemedlem eller lignende, som kan foretage betalingen på klagers vegne. Når I videresender betalingen, skal I sætte flueben ved, at det er modtageren af betalingslinket, som skal registreres som betaler.

Hvis den klager, som I hjælper med at oprette klagen for, ikke har et betalingskort, og heller har mulighed for at få en anden til at betale for sig, kan I kontakte klageportalsupporten på . I emnefeltet bedes I skrive "Fakturaopkrævning og klagenummer xxx". Nævnenes Hus vil herefter sende en fakturaopkrævning til klager og sørge for at få klagen videre i systemet, når gebyret er betalt. 

Screen dump fra klageportalen

Mangler der en godkendelse af repræsentanten på klagen?

Når klagesagen har status "Udfyldt", betyder det, at klagesagen afventer

  • at klager godkender repræsentantskabet og/eller
  • at klager eller dennes repræsentant betaler klagegebyret. 

I kan se klagesagen, men ikke foretage handlinger, når den har status "Udfyldt". I kan først foretage handlinger, når klagesagen har status "Indsendt". Vær opmærksom på, at sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke kan se klagesagen, før klagesagen har status "Videresendt til nævn". 

Betales klagegebyret ikke til tiden, afsluttes klagesagen automatisk i klageportalen. Det samme gælder ikke for manglende godkendelse af repræsentantskab.

Manglende godkendelse af repræsentantskab

Er klagen oprettet af en repræsentant for klager, der ikke har stillingsfuldmagt, sendes der automatisk en e-mail til klager, hvori denne bliver bedt om at logge ind på klageportalen og godkende repræsentantskabet. 

Klager og klagers repræsentant bliver kun mindet om en eventuelt manglende godkendelse dagen efter, at klagesagen er oprettet. Såfremt repræsentantskabet stadig ikke bliver godkendt, kan I gøre klager opmærksom på den manglende godkendelse af repræsentantskabet.

I kan finde kontaktoplysninger på klager og dennes repræsentant under fanen "Parter" ved at klikke på symbolet (øjet) til højre for parten. 

Billede der viser, hvor man skal klikke

Har klager ikke et NemID/MitID?

Hvis I ved, at årsagen til den manglende godkendelse af repræsentantskab skyldes, at klager ikke har NemID/MitID og derfor ikke kan logge på klageportalen, kan I sende en mail til  med besked om, at der er behov for hjælp til at få repræsentantskabet godkendt, så klagen kan få status "Indsendt". Skriv klagenummeret i emnefeltet på e-mailen.

Hvad betyder knapperne "Genoptag", "Videresend til nævn" og "Overdrag til rette myndighed"?

Herunder kan I læse mere om knapperne "Genoptag", "Videresend til nævn" og "Overdrag til rette myndighed", og hvad disse betyder.

Knappen "Genoptag"

I skal genoptage jeres sag, hvis I efter gennemgang af klagen konstaterer, at 

  1. Der er nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at der er en vis sandsynlighed for, at sagen ville have fået et andet resultat, hvis oplysningerne havde foreligget ved førsteinstansens tidligere stillingtagen til sagen.
  2. Der ved den tidligere behandling af sagen er begået væsentlige sagsbehandlingsfejl.
  3. Der er væsentlige nye retlige forhold, f.eks. hvis domstolene i en tilsvarende sag har underkendt førsteinstansens fortolkning eller praksis.

I kan finde Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis for genoptagelse på nævnets afgørelsesportal https://mfkn.naevneneshus.dk/ - I kan f.eks. søge på ”Afslag på anmodning om genoptagelse” eller ”Genoptaget sag”.

Hvad sker der, når I klikker på knappen?

Når I klikker på knappen "Genoptag", afsluttes og lukkes sagen i klageportalen. I skal uden om klageportalen sende en orientering til klager om genoptagelsen, hvor I bør tilføje en begrundelse om, hvorfor sagen er genoptaget. Husk også at orientere øvrige parter, som kender til klagesagen.

Hvis I ved en fejl er kommet til at genoptage sagen, skal I sende en e-mail til  og bede om genåbning af sagen. Husk i dette tilfælde at orientere klager om fejlen.

Knappen "Videresend til nævn"

Hvis I efter at have gennemgået klagen ønsker at fastholde jeres afgørelse, skal I klikke på knappen "Videresend til nævn".

Knappen aktiveres, når I har udfyldt svarskemaet og tilføjet de obligatoriske mærkninger til dokumenterne, der er tilføjet til klagesagen.

Hvad sker der, når I klikker på knappen?

Klagesagen videresendes til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Klager og dennes eventuelle repræsentant modtager en orientering herom, og I modtager en kvittering for videresendelse af klagesagen.

Knappen "Overdrag til rette myndighed"

Hvis det ikke er jer, som har truffet den afgørelse, der klages over, skal I overdrage klagesagen til den rette myndighed.

Det gør I ved at klikke på knappen "Overdrag til rette myndighed" og finde den myndighed på listen, som har truffet afgørelsen.

Hvad sker der, når I klikker på knappen?

Klageportalen sender en orientering til den myndighed, I har overdraget sagen til på e-mail, med en orientering om, at de har modtaget en ny klage til behandling. I modtager en bekræftelse på e-mail, om at overdragelsen er sket. 

Hvad betyder "gruppering"?

I klageportalen er det muligt at sammenføje (gruppere) flere klagesager af samme klagetype, så jeres håndtering af klagesagerne i forbindelse med videresendelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet kan ske samlet. 

Gruppering af klagesager kan f.eks. være relevant, hvis en myndighed ønsker at behandle flere klager over samme afgørelse samlet. Det forudsætter, at klagesagerne er samme klagetype.

I kan spare en række arbejdsgange ved at oprette en gruppering, da I kan foretage handlinger i klageportalen, som slår igennem på tværs af klagesagerne. I kan f.eks. tilføje dokumenter til alle klagesager i en gruppering samtidig. 

Vær opmærksom på, at de tilføjede dokumenter skal være relevante for samtlige klagesager i grupperingen. 

Dokumenter, der ikke er relevante for alle klagesager i grupperingen

Dokumenter, som kun vedrører én sag eller enkelte sager i en gruppering, skal tilføjes særskilt på den/de relevante sag. 

Svarskema

Svarskemaer skal udfyldes på hver enkelt sag, idet klagerne kan være orienteret om afgørelsen på forskellig vis. 

Hvordan grupperer jeg?

Sager kan grupperes ved at klikke på knappen "Opret gruppering". Sørg for at danne grupperingen, inden I tilføjer dokumenter på sagen. Se her hvordan:

Screen dump fra klageportalen

Herefter skal I angive klagenumrene for de klagesager, som skal indgå i grupperingen. Se her hvordan:

Screen dump fra klageportalen

I oversigten "Mine grupperinger" har I mulighed for at tilføje yderligere klagesager med status "Indsendt" til en gruppering. I har også mulighed for at slette hele grupperingen. Se her hvordan:

Screen dump fra klageportalen

Hvor finder vi svarskemaet?

Svarskemaet findes under den orange boks i højre side af skærmbilledet. Klik på symbolet med den sorte pil for at tilgå svarskemaet. Se her hvordan:

Screen dump fra klageportalen

Hvis svarskemaet er forsvundet

I har mulighed for manuelt at udfylde og tilføje svarskemaet. I finder blanketten i wordformat her. Udfyld det og tilføj den på klagesagen i klageportalen.

Hvilke parter skal tilføjes til klagesagen og hvordan?

Hvis I beslutter at fastholde jeres afgørelse og derfor videresender klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet, er det vigtigt, at eventuelle andre parter end klager og dennes repræsentant bliver orienteret om klagen hurtigst mulig. Orientering af andre parter skal ske uden om klageportalen, og orienteringen skal tilføjes til klagesagen i klageportalen. 

På klagesagen i klageportalen skal I desuden tilføje eventuelle andre parter med rollen "Anden part" under fanen "Parter". I skal i den forbindelse bruge partens e-mailadresse.

I kan læse mere om orientering af sagsparter samt hvem der betragtes som sagsparter her

  • Miljø- og Fødevareklagenævnet

Parter uden e-mail

Det er ikke muligt at oprette en sagspart i klageportalen uden at anføre en e-mailadresse. Hvis der er parter i sagen, hvor I ikke kender deres e-mailadresse, bedes I i forbindelse med klagens videresendelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet, tilføje et dokument, hvori I noterer partens navn og adresse, samt oplyser, at I ikke har partens e-mailadresse. Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet vil efterfølgende sørge for at tilføje parten til klagen. 

Kommunikation med anden part sker via Digital Post, da de ikke har adgang til klagen på klageportalen. Hvis nogle af klagesagens parter er fritaget for Digital Post, bedes I anføre dette, og kommunikation med disse parter vil da ske via fysisk post. 

Hvordan tilføjer vi dokumenter eller skriver en besked på klagesagen?

På klageportalen kan I tilføje dokumenter ved at klikke på knappen "Tilføj dokumenter" eller skrive en besked ved at benytte "Skriv besked"-funktionen.

Vær opmærksom på, at jeres dokumenter ikke er synlige for klager og dennes repræsentant, når I tilføjer dem. Dokumenterne vil blive gjort synlige, når sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har gennemgået dokumenterne.

Visning af funktionerne "Tilføj dokumenter" og "Skriv besked"

Nå I tilføjer dokumenter, skal I sørge for at give dokumenterne et navn, der fortæller, hvad dokumenterne indeholder. Eksempelvis "luftfoto af ejendommen set fra nord", "korrespondance med klager fra 1. januar 2023 til 3. marts 2023" mv.

Vær opmærksom på, at hvis dokumentet indeholder følsomme eller fortrolige personoplysninger, bedes I orientere herom i forbindelse med, at dokumentet tilføjes til klagesagen i klageportalen. 

I klageportalen kan I tilføje følgende filtyper: .doc, .docx, .dwg, .eml, .gif, .jpg, .jpeg, .mp3, .mpeg, .mpp, .msg, .odg, .odp, .ods, .odt, .one, .pdf, .png, .ppt, .pptx, .rtf, .tif, .tiff, .txt, .vsd, .vsdx, .xls, .xlsx og .xml.

En fil må maksimalt fylde 100 MB.

I skal være opmærksom på, at det ikke er muligt at tilføje film- eller lydfiler i klageportalen.

Hvis I har filer, der er større end 100 MB, eller film- eller lydfiler kan I enten sende et USB-stik til Nævnenes Hus, att. Miljø- og Fødevareklagenævnet, Toldboden 2, 8800 Viborg eller sende en e-mail til  og bede om hjælp til at dele filer med nævnet. Skriv gerne klagenummeret i emnefeltet.

Hvad betyder "mærkning", og hvilke er obligatoriske?

Hvis I beslutter at videresende klagesagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet, skal I tilføje alle relevante dokumenter til sagen.

Når I har tilføjet dokumenter påføres mærkning med kategorier, der fortæller, hvad dokumenterne indeholder. Mærkningen foretages enten samtidig med, at I tilføjer dokumenter til klagesagen, eller under fanen "Dokumenter" ved at klikke på symbolet (blyanten) til højre i skærmbilledet. Se her hvordan:

Screen dump fra klageportalen

Mærkningerne "Førsteinstans bemærkninger til klagen" og "Afgørelse" er gjort obligatoriske af hensyn til oplysning af sagen. Vær derudover opmærksom på, at det er førsteinstansens ansvar, at klagen inklusiv eventuelle bilag er mærket med "Klage", der ligeledes er obligatorisk. Knappen "Videresend til nævn" aktiveres først, når alle obligatoriske mærkninger er påført. Det fremgår af en orange boks øverst på klagesagen, hvilke mærkninger I mangler at tilføje. 

Der findes derudover en række valgfrie mærkninger.

Ønsker I at slette en mærkning, skal I under fanen "Dokumenter" klikke på krydset til højre for det relevante dokument.

Dokumenter, som tilføjes efter, at klagen er videresendt, kan ikke påføres mærkning. 

Hvordan får jeg som sagsbehandler direkte besked om nyt i klagesagen?

Adviseringer sendes som udgangspunkt til jeres officielle e-mailadresse. Hvis I ønsker, at adviseringer skal sendes direkte til en sagsbehandler, kan I inde på klagesagen ændre e-mailadressen under fanen "Parter", og adviseringer vil herefter blive sendt direkte til sagsbehandleren.

Hvis I er flere, som ønsker at blive orienteret om nyt i klagesagen, kan I benytte "Følg"-funktionen inde på klagesagen.

Hvordan "følger" jeg en klagesag?

Hvis du ønsker at følge en klagesag, skal du klikke på navnet øverst til højre i skærmbilledet og indtaste e-mailadressen på den, der skal følge klagesagen.

Aktiver herefter knappen "Følg" på den konkrete sag. 

Se her hvordan:

Screen dump fra klageportalen

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål om brug af klageportalen?

Har du tekniske eller systemiske udfordringer med klageportalen, kan du sende en mail til . Medsend gerne skærmbilleder med dine udfordringer.

Har du generelle spørgsmål til brugen af klageportalen, kan du kontakte os på tlf. 72 40 56 00 mandag til torsdag kl. 9-15 og fredage til kl. 12.

Klageportalen

Al kommunikation til og fra Miljø- og Fødevareklagenævnet sker via klageportalen, ligesom du vil kunne følge klagen og se, hvilke dokumenter der er i klagen på klageportalen.

Gå direkte til klageportalen

Kontakt

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
+45 72405600
 
EAN: 5798000026070
CVR: 37795526

Åbningstider

Reception
Man - Fre 10.00 - 15.00

Telefontider
Man - Tors 9.00 - 15.00
Fre 9.00-12.00

Links

  • Start din klage
  • Nævnsoversigt
  • Karriere
  • Nyheder
  • Tilgængelighedserklæring (WAS)
  • Få teksten læst op - AdgangForAlle.dk
  • Whistleblowerordning
  • Cookies
  • Nævnenes Hus' energiforbrug og energimærke

Følg os