I en demokratisk retsstat er det naturligt, at der indimellem opstår uenigheder mellem borgere, virksomheder og myndigheder. Sådanne uenigheder kan blive løst ved at anlægge en retssag ved en domstol. Men en retssag kan ofte være meget dyr og tage lang tid.
Et godt alternativ til at få løst en uenighed ved domstolene er at bede et klagenævn om at se på sagen. Inden for de områder, som klagenævnene hver især kan beskæftige sig med, løser de uenighederne enkelt, billigt og effektivt, men samtidig grundigt og uden at gå på kompromis med den faglige kvalitet. Klagenævn spiller derfor en vigtig rolle i det danske retssamfund, da de bidrager til at værne om retssikkerheden og til at sikre tillid mellem borgere, virksomheder og myndigheder.
I Nævnenes Hus sekretariatsbetjener vi for tiden 18 af de klagenævn, som Folketinget har oprettet i Danmark, så de kan træffe korrekte afgørelser til tiden. Det betyder, at vi behandler sagerne og laver udkast til afgørelser til nævnene.
Klagenævnene i Nævnenes Hus er forvaltningsmyndigheder, men de er ligesom domstolene uafhængige. Det er bestemt i lovgivningen. De kaldes derfor ofte uafhængige domstolslignende nævn. Det betyder, at borgere sikres en saglig, objektiv og upartisk behandling af deres klage. Sammensætningen af nævnene er reguleret i lovgivningen og består af en række medlemmer, som f.eks. kan have sagkyndig viden eller branchekendskab. Formændene for de enkelte nævn er dommere eller juridiske professorer med stor juridisk ekspertise.
Det er ikke nødvendigt, at borgere og virksomheder er repræsenteret af en advokat. Borgere og virksomheder kan derfor selv føre sagerne ved klagenævnene. Der er naturligvis mulighed for at lade sig repræsentere ved advokat, hvis det ønskes.
Vi behandler alle sager grundigt og ordentligt, og når du sender en klage til et af nævnene i Nævnenes Hus, vil du løbende i sagsforløbet få orienteringer fra os.
Når vi modtager din klage, vurderer en sagsbehandler i Nævnenes Hus, om klagen kan behandles af det nævn, du har klaget til. Hvis det vurderes, at klagen ikke kan behandles af nævnet, vil sagen blive afvist. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis nævnet ikke er kompetent eller du ikke er klageberettiget. Det er nemlig ikke alle, som kan klage over en konkret sag til et nævn i Nævnenes Hus. Det kan også være, at nævnet ikke kan behandle sagen, fordi der i lovgivningen er en klagefrist, som ikke er overholdt. Hvis Nævnenes Hus vurderer, at klagen skulle være sendt til en anden myndighed, vil klagen oversendes hertil.
Hvis det vurderes, at din klage kan behandles af nævnet, vil du modtage en orientering med den forventede sagsbehandlingstid. Læs mere om vores gennemsnitlige sagsbehandlingstider her.
En sagsbehandler i Nævnenes Hus vil gennemgå din sags bilag og gøre sagen klar til sagsbehandling. Hvis der mangler oplysninger i din sag, vil du blive kontaktet af sagsbehandleren. Det kan også være andre, end den, der har klaget, som bliver bedt om oplysninger til sagen. Normalt vil alle parter i en sag få lejlighed til at forholde sig til oplysningerne i sagen, inden der træffes en afgørelse.
Når sagsbehandleren vurderer, at alle de oplysninger, der er brug for, foreligger, forbereder sagsbehandleren sagen til afgørelse og skriver et udkast til en afgørelse. Som en del af forberedelsen vil sagsbehandleren anmode om dine eller andres bemærkninger til sagens oplysninger, hvis det er relevant. Herefter træffes afgørelse om sagens udfald. Når din klagesag er afsluttet, vil du modtage en afgørelse, hvor du kan læse sagens udfald og begrundelsen.