Indgivelse af klage og efterfølgende kommunikation om klagesagen skal ske via klageportalen. Miljø- og Fødevarklagenævnet skal, bortset fra de tilfælde, hvor klager er fritaget for Digital Post, som udgangspunkt derfor afvise en klage, der ikke er indgivet klageportalen.
Automatisk fritaget
Du er fritaget for brug af klageportalen, hvis du er fritaget for brug af Digital Post via Borgerservice, medmindre at du klager på vegne personer i fællesskab.
Hvis du klager på vegne af flere personer i fællesskab, f.eks. en forening, skal klagen indgives via klageportalen, medmindre at samtlige deltagende personer er fritaget for brug af Digital Post. Er bare en deltager i stand til at bruge digital selvbetjening, skal klagen indgives via klageportalen.
Hvis du er fritaget for brug af andre offentlige selvbetjeningsløsninger, f.eks. minretssag.dk, er du ikke automatisk fritaget for brug af klageportalen. Ønsker du at blive fritaget, skal du anmode nævnet om fritagelse.
Fritagelse efter anmodning
Der gælder en række undtagelser fra kravet om indgivelse af klage og efterfølgende kommunikation via klageportalen, herunder hvis særlige forhold gør, at du ikke må forventes at kunne anvende klageportalen. Du kan læse om, hvad særlige forhold bl.a. kan være under " Fritagelse fra klageportalen .
Anmodning om fritagelse skal sendes til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Hvis du mener, der er særlige forhold, der gør, at du trods vejledning ikke kan forventes at kunne anvende klageportalen, kan du eller din eventuelle repræsentant sende en anmodning om fritagelse for brug af klageportalen til Miljø- og Fødevareklagenævnet via mail på mfkn@naevneneshus.dk .
Anmodningen om fritagelse for brug af klageportalen skal begrundes.
Hvis nævnet afslår din anmodning om fritagelse, får du og din eventuelle repræsentant en afgørelse og en passende frist til at indsende klagen via klageportalen. Hvis du bliver fritaget, vil førsteinstansen oprette klagen i klageportalen på dine vegne. Se nærmere herom nedenfor.
Orientér førsteinstansen
Når du eller din eventuelle repræsentant ansøger om fritagelse for brug af klageportalen, er det vigtigt, at du/I giver førsteinstansen besked herom. Så ved førsteinstansen nemlig, at der er en klage på vej. Førsteinstansen kan orienteres via mail, telefon eller ved at sende et brev.
Hvordan klager jeg, hvis jeg er eller bliver fritaget for brug af klageportalen?
Du kan sende din klage til den myndighed, der har truffet den afgørelse, du ønsker at klage over. Myndigheden skal herefter oprette klagen i klageportalen.
Efterfølgende kommunikation vil herefter foregå uden om klageportalen.