Efter Forbrugerklagenævnet har truffet afgørelse

På denne side finder du svar på typiske spørgsmål om, hvad der skal ske nu, hvor Forbrugerklagenævnet har truffet en afgørelse i sagen. Denne del af forløbet kaldes for ”efterlevelsesprocessen”.

Efterlevelsesprocessen kan deles op i tre trin:

  1.       Forkyndelse af afgørelsen

Før Forbrugerklagenævnets afgørelse kan være bindende for sælger, skal afgørelsen som det første forkyndes for sælgeren. Når en myndighed ”forkynder” en afgørelse for sælgeren, giver myndigheden sælgeren retligt bindende besked om afgørelsen i sagen. Du kan læse mere om forkyndelse nedenfor.

 

  1.       Erklæring om efterlevelse

Når afgørelsen er blevet forkyndt, skal sælgeren give besked om, hvorvidt sælgeren vil følge Forbrugerklagenævnets afgørelse.

Hvis sælgeren ikke giver besked eller hvis sælgeren giver besked om, at sælgeren gerne vil følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, er afgørelsen bindende.

Hvis sælgeren giver besked om, at sælgeren ikke vil følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, er afgørelsen ikke bindende. Du kan læse mere herom nedenfor.

  1.       Efterlevelse af afgørelse ved aftale, fogedforretning eller dom

Som det sidste skal sælger efterleve afgørelsen, hvis den er bindende.

Hvis sælgeren ikke har givet besked eller hvis sælgeren har givet besked om, at sælgeren gerne vil følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, sker det almindeligvis ved, at du og sælgeren selv kontakter hinanden og deler relevante oplysninger såsom kontonummer, returadresse mv. Betaler sælger det skyldige beløb til dig, har sælger efterlevet afgørelsen.

Har sælger oplyst, at sælger vil efterleve, men ikke gør det, kan du få hjælp af Nævnenes Hus til at gå til fogedretten. Fogedretten kan tvinge sælger til at betale det skyldige beløb til dig.

Hvis sælgeren afviser at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, er sælger ikke forpligtet til at følge nævnets afgørelse. Du skal derfor nu indbringe din sag for domstolene, hvis du ønsker, at sælger skal betale. Domstolene kan ikke tvinge sælger til at betale, og du skal derfor nu igennem en retssag for at få fastslået, om du har ret i din klage. Nævnenes Hus kan hjælpe dig i gang med en domstolssag. Du kan læse mere om fuldbyrdelse af Forbrugerklagenævnets afgørelse nedenfor.

 

Hvis ikke du kan finde svar på dine spørgsmål, kan du altid sende en e-mail til efterlevelse@naevneneshus.dk. Husk at oplyse dit klagenummer i emnefeltet.