Til køber

Her finder du vigtige og nyttige informationer, som du som køber skal være opmærksom på, inden du klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Sælger.png

Hvad er Mæglingsteamet for Forbrugerklager?

Ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager forsøger vi at hjælpe dig og sælger med at finde en frivillig fælles løsning på sagen ved at invitere jer til et telefonisk mæglingsmøde. Du skal betale et klagegebyr på 100 kr. som vi ikke tilbagebetaler.

Ved mæglingsmødet, som typisk varer 20-30 minutter, vil vi fungere som neutral mægler mellem dig og sælger.

Vi vil hjælpe dig og sælger med at finde en fælles løsning, og vi vil under mødet kunne give jer generel vejledning om de forbrugerretlige regler. Ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager vil vi ikke træffe en juridisk afgørelse i sagen.

Hvis du og sælger bliver enige om en løsning, vil sagen blive afsluttet.

Hvis du og sælger ikke bliver enige om en løsning, vil sagen blive afsluttet, og du vil få mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet vil kunne træffe en juridisk afgørelse i sagen, men de fleste sager bliver afsluttet, uden at Forbrugerklagenævnet efterfølgende træffer afgørelse i sagen. Forbrugerklagenævnets sekretariat afviser sagen, hvis det er åbenbart, at du ikke kan få medhold i dit krav. Vær derfor helt sikker på, om du mener, at du har ret, inden du går videre til Forbrugerklagenævnet. Så kan du spare tid og besvær.

Hvad er Forbrugerklagenævnet?

Hvis du og sælger ikke har fundet en løsning ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager, vil du få mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet træffer en juridisk afgørelse i sagen. Du skal betale et klagegebyr på 400 kr. som vi tilbagebetaler, hvis du vinder sagen.

Under sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet vil vi bede dig og sælger om at sende alle oplysninger og dokumenter, som kan have betydning for Forbrugerklagenævnets vurdering af din sag. Det er typisk aftaledokumenter, kvitteringer, mail-korrespondancer mv.

I mange sager vil det være nødvendigt, at vi beder en fag- eller brancheekspert (sagkyndig) om at foretage en undersøgelse af varen eller ydelsen.  Forbrugerklagenævnet tillægger ekspertens vurdering meget stor betydning, når nævnet træffer afgørelse i sagerne. 

Du skal være opmærksom på, at sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet er en skriftlig juridisk proces.

Det vil sige, at du som udgangspunkt skal kunne dokumentere (bevise), at du har ret i dit krav skriftligt. Skriftlig dokumentation kan eksempelvis være e-mails, kvitteringer eller aftalevilkår.

Forbrugerklagenævnet kan ikke foretage vidneafhøringer, da det alene kan ske ved domstolene. Hvis en afgørelse i sagen kræver vidneforklaringer, vil sagen derfor ikke være egnet til behandling ved nævnet. Forbrugerklagenævnet kan heller ikke lægge vægt på skriftlige vidneforklaringer, herunder debatindlæg, opslag på sociale medier mv.

Hvad kan du klage over?

Du kan som udgangspunkt klage over alle varer og ydelser, når følgende betingelser er opfyldt:

  • Varen eller ydelsen er købt til privat brug.
  • Købet er foretaget ved en erhvervsdrivende sælger.
  • Vi kan ikke behandle klager over en aftale mellem to privatpersoner, mellem to erhvervsdrivende eller klager fra en erhvervsdrivende over en privatperson.
  • Den erhvervsdrivende sælger har fast forretningssted eller lignende i Danmark.
  • Prisen for varen eller ydelsen er mellem 1.110 – 100.000 kr. (for tøj og sko er mindstebeløbet 720 kr.)
  • Fejlen er opdaget inden for to år ved køb af vare eller tre år ved køb af ydelser og bygningsmaterialer.
  • Du har klaget til sælgeren, og sælgeren har afvist dit krav helt eller delvist.
  • Dialogen med sælger kan med fordel foregå skriftligt

Hvilke klager kan vi ikke behandle?

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet behandler ikke klager, som kan behandles af et af de særlige godkendte klagenævn (du kan se dem til højre). Hvis din klage hører under et af de særlige klagenævn, vil Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet ikke kunne behandle din klage. Du kan i stedet oprette din klage ved det særlige klagenævn. Læs mere om nævnene til højre.

Ligeledes kan Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet ikke behandle sager vedrørende:

  • Køb af sundhedsydelser.
  • Uddannelser, som helt eller i overvejende grad er betalt af det offentlige.
  • Køb af fast ejendom.
  • Klager, som er afgjort ved dom eller lignende.

Godkendte private nævn