Spring hovednavigationen over
Nævnenes Hus' logo
  • Nyheder
  • Kontakt
menu
  • Start din klage
  • Om os
  • Karriere
  • Nævnene
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
    • Planklagenævnet
    • Byfornyelsesnævnene
    • Energiklagenævnet
    • Tvistighedsnævnet
    • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
    • Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
    • Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
    • Klagenævnet for Udbud
    • Konkurrenceankenævnet
    • Teleklagenævnet
    • Erhvervsankenævnet
    • Revisornævnet
    • Ankenævnet for Patenter og Varemærker
    • Ankenævnet vedr. Oplæringsvirksomheder
    • Det Psykiatriske Patientklagenævn
    • Ankenævnet for Søfartsforhold
    • Helbredsnævnet
    • Byggeklageenheden
menu
  • Start din klage
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
    • Energiklagenævnet
    • Byfornyelsesnævnene
    • Ankenævnet for Søfartsforhold
    • Teleklagenævnet
    • Revisornævnet
    • Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
    • Erhvervsankenævnet
    • Klagenævnet for Udbud
    • Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
    • Konkurrenceankenævnet
    • Ankenævnet for Patenter og Varemærker
    • Tvistighedsnævnet
    • Det Psykiatriske Patientklagenævn
    • Helbredsnævnet
    • Planklagenævnet
    • Ankenævnet vedr. Oplæringsvirksomheder
    • Information til førsteinstanser
    • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
      • Sådan er processen
      • Til sælger
      • Til køber
      • Ofte stillede spørgsmål om klageportalen
      • Efter Forbrugerklagenævnet har truffet afgørelse
      • Firmatjek
      • Forbrugerretlige regler
      • Kontakt os
    • Byggeklageenheden
  • Om os
  • Sagsbehandlingstider
  • Nævnsoversigt
  • Kontakt
  • Tilgængelighedserklæring (WAS)
  • Om klageportalen for Nævnenes Hus
  • Whistleblowerordning
  • Karriere
  • Forside
  • Start din klage
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet

 
En forbrugerklage starter altid hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Bliver køber og sælger ikke enige om en løsning her, kan køberen gå videre til Forbrugerklagenævnet.  

Læs om klageprocessen, før du klager

Gå direkte til Klageportalen

Klageprocessen i forbrugersager (1:43)

Opfylder din klage betingelserne? (1:07)

Klagen er afgjort - hvad så? (1:38)

Hvad kan du klage over?

Du kan som udgangspunkt klage over alle varer og ydelser, når følgende betingelser er opfyldt:

  • Varen eller ydelsen er købt til privat brug.
  • Købet er foretaget ved en erhvervsdrivende sælger.
  • Vi kan ikke behandle klager over en aftale mellem to privatpersoner, mellem to erhvervsdrivende eller klager fra en erhvervsdrivende over en privatperson.
  • Den erhvervsdrivende sælger har fast forretningssted eller lignende i Danmark.
  • Prisen for varen eller ydelsen er mellem 1.110 – 100.000 kr. (for tøj og sko er mindstebeløbet 720 kr.)
  • Fejlen er opdaget inden for to år ved køb af vare eller tre år ved køb af ydelser og bygningsmaterialer.
  • Du har klaget til sælgeren, og sælgeren har afvist dit krav helt eller delvist.

Hvilke klager kan vi ikke behandle?

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet behandler ikke klager, som kan behandles af et af de særlige godkendte klagenævn (du kan se dem til højre). Hvis din klage hører under et af de særlige klagenævn, vil Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet ikke kunne behandle din klage. Du kan i stedet oprette din klage ved det særlige klagenævn. Læs mere om nævnene til højre.

Ligeledes kan Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet ikke behandle sager vedrørende:

  • Køb af sundhedsydelser.
  • Uddannelser, som helt eller i overvejende grad er betalt af det offentlige.
  • Køb af fast ejendom.
  • Klager, som er afgjort ved dom eller lignende.

Godkendte private nævn

Byggeri og håndværksydelser: Bygnings-, maler-, murer-, tømrer-, snedker-, gulv-, køkken-, VVS-, el- og smedearbejde

Byggeri og anden håndværksydelse

Bygnings-, maler-, murer-, tømrer-, snedker-, gulv-, køkken-, VVS-, el- og smedearbejde.

  • Der findes de tre nedenstående klagenævn, som behandler klager over håndværksydelser.
  • Hvilket klagenævn, du skal klage til, afhænger både af, hvilken ydelse der er udført, samt hvilken brancheforening sælgeren er medlem af.
  • Hvis sælgeren ikke er medlem af nogen af nedenstående foreninger, behandler det klagenævn, som du klager til klagen.

Håndværkets Ankenævn

Vil du klage over nybygnings-, ombygnings-, tilbygnings- og reparationsarbejde vedrørende vvs-, smede-, maler-, tapetserings-, snedker-, tømrer-, tække-, murer-, kloak-, belægnings-, anlægsgartner, auto- eller møbelpolstringsarbejde udført af et medlem af Danske Malermestre, Dansk Håndværk, Danske Anlægsgartnere eller Kristelig Arbejdsgiverforening kan du klage til Håndværkets Ankenævn.

Byggeriets Ankenævn

Vil du klage over maler-, murer-, tømrer-, snedker-, gulv-, køkken-, stenhugger-, tække-, kloak-, brolægger-, anlægsgartner- eller jordarbejde, som er udført af et medlem af Dansk Byggeri kan du klage til Byggeriets Ankenævn.

Vil du klage over levering af vinduer, yderdøre og køkkenelementer, kan du klage til Byggeriets Ankenævn.

Ankenævnet for Tekniske Installationer

Vil du klage over kvaliteten eller prisen på el-, VVS- eller smedearbejde, som er udført af et medlem af TEKNIQ, kan du klage til Ankenævnet for Tekniske Installationer.

Ankenævnet vil ikke kunne behandle sager om levering af varer eller materialer uden installation.

Bil og værksted: Køb, leasing og reparation af biler samt bilsyn

Køb og reparation af biler

Vil du klage over køb af en bil, en værkstedsregning eller en udført reparation, kan du klage til Ankenævnet for biler.

Leasing og leje af biler

Vil du klage over en leasing- eller lejeaftale for en bil, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet på klageportalen for Nævnenes Hus.

Bilsyn

Vil du klage over en afgørelse i forbindelse med syn af en bil, kan du klage til Færdselsstyrelsen.

Rådgivning: Advokater, banker, revisorer, ejendomsmæglere, fondsmæglere mv.

Advokater

Vil du klage over en advokats adfærd eller salær (løn), kan du klage til Advokatnævnet.

Banker

Vil du klage over en bank, realkreditinstitut eller en investeringsfond, kan du klage til Det Finansielle Ankenævn.

Revisorer

Vil du klage over en godkendt revisors erklæringsafgivelse, kan du klage til Revisornævnet.

Revisornævnet behandler ikke klager om erstatning eller over revisors honorar (løn).

Ejendomsmæglere

Vil du klage over en ejendomsmægler, kan du enten klage til Klagenævnet for Ejendomsformidling eller til Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere.

Klagenævnet for Ejendomsformidling træffer afgørelser i konkrete tvister mellem en forbruger og en ejendomsmægler, eksempelvis vedrørende størrelsen på ejendomsmæglerens honorar (løn).

Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere påser, om ejendomsmægleren overholder god ejendomsmæglerskik. Nævnet kan tildele advarsler og pålægge bøder til henholdsvis den enkelte ejendomsmægler og til ejendomsmæglervirksomheden. Bøderne tilfalder statskassen.

Fondsmæglere

Vil du klage over en fondsmægler, kan du klage til Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber.

Turisme: Vandrehjem, hoteller, feriehusudlejning, forlystelsesparker, restauranter

Hotelophold, camping eller feriehusudlejning købt i kombination med en anden rejseydelse  

Vil du klage over et hotelophold, camping eller feriehusudlejning, som du har købt sammen med en anden rejseydelse til samme rejse, kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Rejseydelser kunne eksempelvis være leje af bil eller billetter til koncert, fodboldkamp og lignende.

Vandrehjem og hoteller

Vil du klage over en ydelse udbudt af et vandrehjem eller et hotel, kan du klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.

Feriehusudlejning

Vil du klage over leje af en feriebolig, kan du klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning.

Forlystelsesparker

Ydelser købt af forlystelsesparker

Vil du klage over en ydelse udbudt af en forlystelsespark, kan du klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.

Restauranter

Ydelser købt af restauranter

Vil du klage over en ydelse udbudt af en restaurant, kan du klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.

Bolig: Tilstandsrapporter, Energimærkning, Elektricitet, by- og naturgas samt fjernvarme, lejebolig

Tilstandsrapport

Vil du klage over en tilstandsrapport, kan du klage til Disciplinær- og Klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige.

Elinstallationsrapport

Vil du klage over en elinstallationsrapport, kan du klage til Ankenævnet for Tekniske Installationer.

Energimærkning

Vil du klage over faglige eller kvalitetsmæssige forhold ved energimærkningen af din bygning, kan du klage til Energistyrelsen.

Elektricitet, by- og naturgas samt fjernvarme

Køb og levering af energiydelser købt af en energivirksomhed

Vil du klage over køb eller levering af elektricitet, by- og naturgas eller fjernvarme, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet.

Lejebolig

Lejens størrelse, tilbagebetaling af depositum, lejerens og udlejerens pligter, urimelige vilkår i lejeaftalen mv.

Vil du klage over forhold ved en lejebolig, kan du klage til dit kommunale huslejenævn.

Du kan læse nærmere om de kommunale huslejenævn på borger.dk.

Flyrejser, offentlig transport, taxi, parkeringsbøder og køreundervisning

Fly- eller søfartsrejser

Fly- eller søfartsrejse købt i kombination med en anden rejseydelse  

Vil du klage over en fly- eller søfartsrejse, som du har købt sammen med en anden rejseydelse til samme rejse, kan du klage til Pakkerejseankenævnet. Rejseydelser kunne eksempelvis være hotel, leje af bil mv.

Flyrejser inden for EU 

Vil du klage over en flyrejse inden for EU, kan du klage til Trafikstyrelsen. 

Søfartsrejser inden for EU

Vil du klage over en søfartsrejse inden for EU, kan du klage til Søfartsstyrelsen, hvis din rejse har kostet under 1.110 kr.

Fly- og søfartsrejser uden for EU

Vil du klage over en fly- eller søfartsrejse uden for EU, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet på klageportalen for Nævnenes Hus. 

Du skal være opmærksom på, at Forbrugerklagenævnet som udgangspunkt kun behandler sager mod danske erhvervsdrivende.

Køreundervisning

Modtagelse af teoretisk eller praktisk køreundervisning.

Vil du klage over prisen eller kvaliteten på teoretisk eller praktisk køreundervisning, kan du klage til Ankenævnet for Køreundervisning.

Parkeringsbøder

Parkeringsbøder pålagt af en privat parkeringsvirksomhed.

Vil du klage over en parkeringsbøde, som er pålagt af en privat parkeringsvirksomhed, kan du klage til Parkeringsklagenævnet.

Persontransport (ikke flyrejser)

Bus, tog, metro 

Vil du klage over transport i bus, tog eller metro, kan du klage til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Taxikørsel 

Vil du klage over transport i taxi, kan du klage til Klagenævnet for Taxi.

Forsikring, pension, tele, post

Forsikring og pension

Vil du klage over et forsikrings- eller pensionsselskab, kan du klage til Ankenævnet for Forsikring.

Fastnet, mobil, internet samt teletjenesteydelser

Vil du klage over et fastnet-, mobil- eller internetabonnement eller over en anden teletjenesteydelse, kan du klage til Teleankenævnet.

Post

Vil du klage over en postvirksomhed med posttilladelse, kan du klage til Trafikstyrelsen.

Er du i tvivl?

Ring til os mandag-torsdag kl. 9-15 eller fredag 9-12 på tlf. 72 40 56 00 

Til sælger

Her finder I vigtige og nyttige informationer, som I kan bruge, hvis en af jeres kunder klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.  

Læs mere

Til køber

Her finder du vigtige og nyttige informationer, som du som køber skal være opmærksom på, inden du klager Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Læs mere

Ofte stillede spørgsmål om Klageportalen

Klageportalen er Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnets sagsbehandlingsplatform.

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om, hvordan man bruger klageportalen.

Læs mere

Sagsbehandlingstider

Her finder du oplysninger om de gennemsnitlige sagsbehandlingstider ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Læs mere

Tidligere afgørelser fra Forbrugerklagenævnet

Her kan du finde offentliggjorte afgørelser fra Forbrugerklagenævnet.

Læs mere

Efter Forbrugerklagenævnet har truffet afgørelse

På denne side finder du svar på typiske spørgsmål til, hvad der skal ske nu, hvor Forbrugerklagenævnet har truffet en afgørelse i sagen.

Denne del af forløbet kaldes for ”efterlevelsesprocessen”.

Læs mere

Firmatjek

Her kan du se Firmatjek, som er Nævnenes Hus oversigt over virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser. 

Læs mere

Forbrugerretlige regler

Her kan du finde en oversigt over relevante love på forbrugerområdet.

Læs mere

Kontakt os

Her finder du kontaktoplysninger til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet. 

Læs mere 

Nyt fra nævnet

Kontakt

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
+45 72405600
 
EAN: 5798000026070
CVR: 37795526

Åbningstider

Reception
Man - Fre 10.00 - 15.00

Telefontider
Man - Tors 9.00 - 15.00
Fre 9.00-12.00

Links

  • Start din klage
  • Nævnsoversigt
  • Karriere
  • Nyheder
  • Tilgængelighedserklæring (WAS)
  • Whistleblowerordning
  • Cookies
  • Nævnenes Hus' energiforbrug og energimærke

Følg os