Du kan anmode Planklagenævnet om fritagelse for at bruge klageportalen.
Du kan søge om at blive fritaget fra at bruge klageportalen, hvis du f.eks.:
- Har et særligt handicap
- Har kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse
- Lider af demens
- Mangler digitale kompetencer
- Er socialt udsat
- Har en eller flere psykiske lidelser
- Har sprogvanskeligheder, hvor hjælp og vejledning fra myndigheden eller nævnet ikke konkret vurderes at være en egnet løsning.
Er du allerede fritaget fra Digital Post?
Hvis du allerede er fritaget for brug af Digital Post via Borgerservice, er du også fritaget for brug af klageportalen, medmindre at du klager på vegne af flere personer i fællesskab.
Hvis du klager på vegne af flere personer i fællesskab, f.eks. en forening, skal klagen indgives via klageportalen, medmindre at samtlige deltagende personer er fritaget for brug af Digital Post. Er bare en deltager i stand til at bruge digital selvbetjening, skal klagen indgives via klageportalen.
Din anmodning skal sendes til Planklagenævnet
Hvis du mener, der er særlige forhold, der gør, at du trods vejledning ikke kan forventes at kunne anvende klageportalen, kan du eller din eventuelle repræsentant sende en anmodning om fritagelse for brug af klageportalen til Planklagenævnet via mail på plan@naevneneshus.dk
Anmodningen om fritagelse for brug af klageportalen skal begrundes.
Får du afslag på fritagelse, får du eller din eventuelle repræsentant en passende frist til at indsende klagen via klageportalen. Hvis du bliver fritaget, vil førsteinstansen oprette klagen i klageportalen på dine vegne.”
Orientér kommunen
Når du ansøger om at blive fritaget for brug af klageportalen, er det vigtigt, at du giver besked til din kommune om det. Så ved kommunen nemlig, at der er en klage på vej. Du kan orientere din kommune via mail, telefon eller ved at sende et brev.
Du kan finde svar på spørgsmål angående klageportalen lige her.