Hvis en borger ikke har NemID
Anmodning om fritagelse for at bruge klageportalen
Du kan søge om, at en klager, som du repræsenterer, kan blive fritaget for at bruge klageportalen, hvis klageren f.eks.:
- Har et særligt handicap
- Har kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse
- Lider af demens
Er klageren, du repræsenterer, allerede fritaget fra Digital Post?
Hvis den klager, du repræsenterer, allerede er fritaget fra Digital Post via Borgerservice, øges klagerens mulighed for at blive fritaget fra digital selvbetjening i forhold til en klage via klageportalen. En fritagelse fra Digital Post medfører ikke i sig selv, at klageren kan fritages for at bruge klageportalen.
Anmodning om fritagelse skal sendes til det relevante nævn
Hvis den klager, du repræsenterer, tilhører en af de nævnte grupper og trods vejledning ikke har mulighed for at bruge klageportalen, kan du sende en anmodning om borgerens fritagelse for brug af Klageportalen til nævnet. Du skal begrunde anmodningen om fritagelse for brug af klageportalen. Hvis den klager, du repræsenterer, er fritaget for at bruge Digital Post , bedes dette oplyst i anmodningen.
Får klageren afslag på fritagelse, får du en passende frist til at indsende klagen via klageportalen. Hvis klageren bliver fritaget, vil kommunen oprette klagen i klageportalen på klagerens vegne.
Orientér kommunen
Når du ansøger om, at den klager, du repræsenterer, skal fritages for brug af klageportalen, er det vigtigt, at du giver besked til kommunen om det. Så ved kommunen nemlig, at der er en klage på vej. Du kan orientere kommune via mail, telefon eller ved at sende et brev.