Klager over afgørelser truffet efter offentlighedsloven og miljøoplysningsloven

Når I modtager en klage over en afgørelse om aktindsigt, som er truffet efter miljøoplysningsloven eller offentlighedsloven, skal I genoverveje afgørelsen, og forholde jer til, om jeres oprindelige afgørelse skal fastholdes.

Såfremt I fastholder afgørelsen, skal klagen sendes til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Der er en række oplysninger, som I skal sende sammen med klagen, og dem kan I se nedenfor. Husk også at sende jeres bemærkninger til klagen og den oprindelige afgørelse med.

Frister for videresendelse

  • Offentlighedsloven: Hvis afgørelsen er truffet efter offentlighedsloven, er fristen for oversendelse til nævnet som udgangspunkt senest 7 arbejdsdage efter modtagelse af klagen.
  • Miljøoplysningsloven: Hvis afgørelsen er truffet efter miljøoplysningsloven, er frist for oversendelse til nævnet hurtigst muligt, men som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter modtagelsen af klagen.

Hvilke oplysninger og dokumenter er relevante?

Når I videresender klager over afgørelser om aktindsigt  til os, skal I fremsende alt relevant materiale. Det indebærer følgende dokumenter:

  • Den oprindelige anmodning om aktindsigt
  • Førsteinstansens afgørelse om aktindsigt
  • Klagen over afgørelsen om aktindsigt
  • De originale dokumenter/oplysninger som anmodningen vedrører
  • De udleverede dokumenter/oplysninger
  • Eventuelle høringssvar fremsendt til førsteinstansen i forbindelse med dennes behandling af anmodningen
  • Eventuelle andre dokumenter, nævnet måtte have brug for til at træffe afgørelse i sagen

Hvis det ikke fremgår af det øvrige fremsendte materiale, skal I redegøre for sagens indhold i generelle træk, så nævnet kan vurdere, om nævnet har kompetence til at træffe afgørelse i sagen.

Hvor skal klagen med relevante dokumenter og oplysninger sendes til?

Klager over afgørelser om aktindsigt skal sendes til aktindsigt@naevneneshus.dk som sikker mail. I emnefeltet anføres ”Videresendelse af klage over afgørelse om aktindsigt truffet af [navn på førsteinstansen]”.

I bedes navngive og fremsende dokumenter i brugervenlig form, så det er let for nævnet at identificere dokumenterne.

Interne dokumenter mister ikke deres interne karakter ved videresendelse til nævnet i forbindelse med behandlingen af en klage over en afgørelse om aktindsigt.

Nedenstående er eksempler på, hvad I kan skrive i klagevejledningen, når I træffer afgørelser om aktindsigt.

Klage over aktindsigtsafgørelser efter reglerne i forvaltningsloven

Denne afgørelse kan påklages til [indsæt kompetent klagemyndighed, f.eks. Planklagenævnet].

Klagen skal fremsendes direkte til [indsæt kompetent klagemyndighed, f.eks. Planklagenævnet] på aktindsigt@naevneneshus.dk.

Klage over aktindsigtsafgørelser efter reglerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven

Denne afgørelse kan påklages til [indsæt kompetent klagemyndighed, f.eks. Planklagenævnet].

Klagen skal fremsendes til [indsæt navn på egen myndighed]. Hvis [indsæt navn på egen myndighed] fastholder afgørelsen, sender [jeres myndigheds navn] klagen videre til behandling i nævnet.