Hvad er Forbrugerklagenævnet?
Hvis I og køber ikke har fundet en løsning ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager, vil køber få mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet. Her vil der blive truffet en juridisk afgørelse i sagen.
Under sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet vil vi bede jer og køber om at sende alle oplysninger og dokumenter, som kan have betydning for Forbrugerklagenævnets vurdering af sagen. Det er typisk aftaledokumenter, kvitteringer, mail-korrespondancer mv.
I mange sager vil det være nødvendigt, at vi beder en fag- eller brancheekspert (sagkyndig) om at foretage en undersøgelse af varen eller ydelsen.
Forbrugerklagenævnet tillægger ekspertens vurdering meget stor betydning, når nævnet træffer afgørelse i sagerne.
I skal være opmærksomme på, at sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet er en skriftlig juridisk proces.
Det vil sige, at som udgangspunkt skal I kunne dokumentere (bevise), at I har ret skriftligt. Skriftlig dokumentation kan eksempelvis være e-mails, kvitteringer eller aftalevilkår.
Forbrugerklagenævnet kan ikke foretage vidneafhøringer, da det alene kan ske ved domstolene. Hvis en afgørelse i sagen kræver vidneforklaringer, vil sagen derfor ikke være egnet til behandling ved nævnet. Forbrugerklagenævnet kan heller ikke lægge vægt på skriftlige vidneforklaringer, herunder debatindlæg, opslag på sociale medier mv.