Hvis sagsbehandleren vurderer, at det er nødvendigt med en ekspertudtalelse, vil vi bede vores sagkyndige om at undersøge varen eller ydelsen.
Ud fra sagens oplysninger formulerer vi en række spørgsmål, som vi vurderer, at den sagkyndige skal besvare.
Som sagsbehandler har vi erfaring med, hvilke oplysninger der typisk har betydning, når Forbrugerklagenævnet træffer afgørelse. Sagsbehandleren vil derfor ikke bede parterne om at stille spørgsmål.
Både køberen og sælgeren får mulighed for at komme med deres bemærkninger til udtalelsen, hvis de er uenige i den sagkyndiges konklusioner. Det samme gælder naturligvis, hvis køber eller sælger mener, at den sagkyndige mangler at undersøge én eller flere fejl ved varen.
Køber og sælger vil også få mulighed for at overvære den sagkyndiges undersøgelse af varen/ydelsen, hvis det er nødvendigt, at den sagkyndige undersøger varen/ydelsen hos en af parterne. Parterne har kun mulighed for at overvære undersøgelsen. Hverken køber eller sælger må derfor stille supplerende spørgsmål til den sagkyndige af betydning for sagen.