Spring hovednavigationen over
Nævnenes Hus' logo
  • Nyheder
  • Kontakt
menu
  • Start din klage
  • Om os
  • Karriere
  • Nævnene
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
    • Planklagenævnet
    • Byfornyelsesnævnene
    • Energiklagenævnet
    • Tvistighedsnævnet
    • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
    • Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
    • Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
    • Klagenævnet for Udbud
    • Konkurrenceankenævnet
    • Teleklagenævnet
    • Erhvervsankenævnet
    • Revisornævnet
    • Ankenævnet for Patenter og Varemærker
    • Ankenævnet vedr. Oplæringsvirksomheder
    • Det Psykiatriske Patientklagenævn
    • Ankenævnet for Søfartsforhold
    • Helbredsnævnet
    • Byggeklageenheden
menu
  • Start din klage
    • Miljø- og Fødevareklagenævnet
    • Energiklagenævnet
    • Byfornyelsesnævnene
    • Ankenævnet for Søfartsforhold
    • Teleklagenævnet
    • Revisornævnet
    • Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
    • Erhvervsankenævnet
    • Klagenævnet for Udbud
    • Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
    • Konkurrenceankenævnet
    • Ankenævnet for Patenter og Varemærker
    • Tvistighedsnævnet
    • Det Psykiatriske Patientklagenævn
    • Helbredsnævnet
    • Planklagenævnet
    • Ankenævnet vedr. Oplæringsvirksomheder
    • Information til førsteinstanser
    • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
    • Byggeklageenheden
      • Sådan er processen
      • Til klager
      • Til kommuner
      • Til ejere
      • Ofte stillede spørgsmål om klageportalen
      • Relevant lovgivning
      • Kontakt
      • Byggeklageenheden orienterer
  • Om os
  • Sagsbehandlingstider
  • Nævnsoversigt
  • Kontakt
  • Tilgængelighedserklæring (WAS)
  • Om klageportalen for Nævnenes Hus
  • Whistleblowerordning
  • Karriere
  • Forside
  • Start din klage
  • Byggeklageenheden
  • Ofte stillede spørgsmål om klageportalen

Ofte stillede spørgsmål om klageportalen

Klageportalen er Nævnenes Hus, Byggeklageenhedens sagsbehandlingsplatform. 

Det er her du indsender din klage, tilføjer relevante dokumenter til sagen, og det er også her, du kan komme i kontakt med sagsbehandleren

Klageportalen

Al kommunikation til og fra os sker via klageportalen, ligesom du vil kunne følge din sag og se, hvilke dokumenter der er i din sag på klageportalen.

Du skal være opmærksom på, at alle parter kan se de oplysninger, der bliver delt på klageportalen.

Klageportalen

Ofte stillede spørgsmål om klageportalen

Jeg har ikke et NemID/MitID, hvordan skal jeg logge på klageportalen?

Hvis du ikke har dansk CPR/CVR-nummer og derfor ikke kan få et NemID/MitID, kan du skrive en e-mail til vores supportenhed på . Vi vil herefter hurtigst muligt hjælpe dig videre med klagesagen.

Hvordan tilføjer jeg dokumenter til min sag?

På klageportalen kan du sende dokumenter ved at benytte funktionen ” + tilføj dokumenter”.

Når du tilføjer dokumenter, skal du sørge for at give dokumentet et navn, der fortæller, hvad dokumentet indeholder. Eksempelvis ”faktura”, ”e-mails fra den 1. dec. 2019 til 3. feb. 2020” ”billede af byggeriet set fra min ejendom” mv. Det hjælper os med let at overskue sagens dokumenter.

 Billede der viser "tilføj dokumenter" og "skriv besked"

I klageportalen kan du tilføje følgende filtyper: .doc, .docx, .dwg, .eml, .gif, .jpg, .jpeg, .mp3, .mpeg, .mpp, .msg, .odg, .odp, .ods, .odt, .one, .pdf, .png, .ppt, .pptx, .rtf, .tif, .tiff, .txt, .vsd, .vsdx, .xls, .xlsx og .xml.

En fil må maksimalt fylde 100 MB.

Du skal være opmærksom på, at sagsbehandlingen ved Nævnenes Hus, Byggeklageenheden skal ske på skrift, og du kan derfor ikke sende film- eller lydfiler.

Hvordan skriver jeg en besked til min sagsbehandler?

  • Hvis du gerne vil sende en besked til din sagsbehandler, kan du benytte funktionen ”skriv besked” på klageportalen.
  • Når du benytter funktionen ”skriv besked”, er det kun din sagsbehandler, der kan se beskeden, men sender du oplysninger, der har betydning for sagen, vil sagsbehandleren dele oplysningerne med den anden part på klageportalen.

Billede der viser "tilføj dokumenter" og "skriv besked"

Får jeg besked når der er nyt i min sag?

  • Ja. Når der er nyt i din sag, vil du modtage en besked fra klageportalen.
  • Du vil typisk modtage beskeden via den e-mailadresse, som du indtastede, da du oprettede din klage. Du vil også kunne modtage beskeden i din digitale postkasse. Vær derfor opmærksom, så beskeder ikke går tabt i dit spamfilter. 
  • For at undgå, at du modtager mange e-mails i løbet af dagen, sender klageportalen en gang dagligt besked, hvis der er nyt i din sag.
  • Du skal være opmærksom på, at beskeder fra Nævnenes Hus, Byggeklageenheden kan indeholde vigtige svarfrister.

Hvordan ændrer jeg mine kontaktoplysninger?

  • Hvis du vil være sikker på, at det er den rigtige e-mailadresse og telefonnummer, der er registeret på klageportalen for Nævnenes Hus, eller hvis du ønsker at modtage orientering om nyt på klagen på en anden e-mailadresse, har du selv mulighed for at ændre e-mailadressen på klagen.
  • Det gør du ved at:
  1. Logge ind på klageportalen og klikke på klagenummeret, så du kommer ind på selve klagen.
  2. Klikke på fanen ”Parter”.
  3. Klikke på blyantikonet ud for din rolle i sagen.
  4. Herefter åbner en boks, hvor du kan opdatere din e-mailadresse.
  • Det er vigtigt, at din rigtige e-mailadresse er registreret på klageportalen, da du ellers ikke vil modtage besked, når der er nyt i din sag.
  • Du skal være opmærksom på, at beskeder fra Nævnenes Hus, Byggeklageenheden kan indeholde vigtige svarfrister.
  • Når en part på klagesagen ændrer sine kontaktoplysninger, bliver der dannet et dokument på sagen med de nye kontaktoplysninger. Du vil derfor modtage en besked fra klageportalen om, at der er nye dokumenter i sagen.

Kan jeg få en anden til at repræsentere mig?

Det er ikke nødvendigt at have en advokat eller anden juridisk repræsentant, når du opretter en sag ved Nævnenes Hus, Byggeklageenheden.

Hvis du alligevel ønsker, at en anden skal repræsentere dig i sagen, kan du få din repræsentant til at oprette sagen på klageportalen.

Sådan opretter din repræsentant sagen, hvis du har NemID/MitID

Ved oprettelsen af klagen skal repræsentanten indtaste sine egne oplysninger under trin 2 i klageoprettelsen, og derefter skal repræsentanten under trin 3 i klageoprettelsen indtaste dine oplysninger.

 

Her kan du se, hvordan det ser ud:

 Trin 2

Oplysninger på klagers repræsentant

Trin 3

Klagers oplysninger

Når sagen er oprettet i klageportalen, vil du modtage en e-mail, der indeholder oplysninger om, hvordan du skal godkende repræsentantskabet med NemID/MitID.

Klagesagen er først endeligt indgivet, når du som klager har godkendt repræsentantskabet i klageportalen. Godkender du derfor ikke repræsentantskabet, har du ikke indgivet en klage.

 

Sådan opretter din repræsentant sagen, hvis du ikke har NemID/MitID. 

Hvis du ikke har NemID/MitID, vil du ikke kunne godkende repræsentantskabet på klageportalen.

Repræsentanten skal i stedet oprette sagen på klageportalen i eget navn (repræsentants navn) og sende en fuldmagt, hvor du giver repræsentanten ret til at repræsentere dig ved Nævnenes Hus, Byggeklageenheden.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke længere ønsker at klage?

Hvis du ikke længere ønsker at klage, skal du oplyse dette til Nævnenes Hus, Byggeklageenheden ved at benytte ”skriv besked” funktionen inde i klageportalen.

Når Nævnenes Hus, Byggeklageenheden har modtaget din meddelelse om, at du ikke længere ønsker at få behandlet din klage, vil din sag blive lukket.

Sagens eventuelle parter og kommunen vil modtage orientering om, at sagen er lukket.

Kan jeg klage på andre måder end gennem Klageportalen?

Du kan også klage ved at sende en mail til .

Er du i tvivl?

Ring til os mandag-torsdag kl. 9-15 eller fredag 9-12 på tlf. 72 40 56 00 

Kontakt

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
+45 72405600
 
EAN: 5798000026070
CVR: 37795526

Åbningstider

Reception
Man - Fre 10.00 - 15.00

Telefontider
Man - Tors 9.00 - 15.00
Fre 9.00-12.00

Links

  • Start din klage
  • Nævnsoversigt
  • Karriere
  • Nyheder
  • Tilgængelighedserklæring (WAS)
  • Whistleblowerordning
  • Cookies
  • Nævnenes Hus' energiforbrug og energimærke

Følg os