Sådan er processen, når en forbrugerklage over en vare eller ydelse behandles

 

Det danske forbrugerklagesystem indeholder to trin. Først forsøger man at løse en klage gennem samtale i Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Lykkes det ikke, kan køberen gå videre til Forbrugerklagenævnet.

Mægling.png

Klageprocessens to trin

Trin 1 - Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager forsøger vi at hjælpe køber og sælger med at finde en frivillig fælles løsning på sagen ved at invitere dem til et telefonisk mæglingsmøde. Omkring 75 % af de indkomne sager opnår en afklaring i Mæglingsteamet for Forbrugerklager, som sikrer, at sagen ikke går videre til Forbrugerklagenævnet.

Vi vil hjælpe køber og sælger med at finde en fælles løsning, og vi vil under mødet kunne give generel vejledning om de forbrugerretlige regler.

Ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager vil vi ikke træffe en juridisk afgørelse i sagen.

Trin 2 - Forbrugerklagenævnet

Ved Forbrugerklagenævnet laver vi en juridisk vurdering af sagen. Sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet foregår på skrift. Det vil sige, at som udgangspunkt skal køber kunne dokumentere (bevise), at køber har ret i sit krav skriftligt. Skriftlig dokumentation kan eksempelvis være e-mails, kvitteringer eller aftalevilkår. 

"Kan jeg ikke bare klage til Forbrugerklagenævnet med det samme?"

 
Nej. Selv om du måske ikke føler, at dialogen med sælgeren indtil nu har ført nogen vegne, skal klagen stadig starte hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Der er nemlig stor sandsynlighed for, at du og sælgeren alligevel kan snakke jer frem til en fornuftig løsning på telefonmødet, når vores juridiske mægler "sidder med ved bordet".


Gå direkte til klageportalen          

Klageprocessen i forbrugersager (1:43)

Opfylder din klage betingelserne? (1:07)

Klagen er afgjort - hvad så? (1:38)

Hvad kan du klage over?

Du kan som udgangspunkt klage over alle varer og ydelser, når følgende betingelser er opfyldt:

  • Varen eller ydelsen er købt til privat brug.
  • Købet er foretaget ved en erhvervsdrivende sælger.
  • Vi kan ikke behandle klager over en aftale mellem to privatpersoner, mellem to erhvervsdrivende eller klager fra en erhvervsdrivende over en privatperson.
  • Den erhvervsdrivende sælger har fast forretningssted eller lignende i Danmark.
  • Prisen for varen eller ydelsen er mellem 1.110 – 100.000 kr. (for tøj og sko er mindstebeløbet 720 kr.)
  • Fejlen er opdaget inden for to år ved køb af vare eller tre år ved køb af ydelser og bygningsmaterialer.
  • Du har klaget til sælgeren, og sælgeren har afvist dit krav helt eller delvist.

Til køber

Her finder du vigtige og nyttige informationer, som du som køber skal være opmærksom på, inden du klager Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Læs mere

Til sælger

Her finder I vigtige og nyttige informationer, som I kan bruge, hvis en af jeres kunder klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.  

Læs mere

Ofte stillede spørgsmål om klageportalen

Klageportalen for Nævnenes Hus er Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnets sagsbehandlingsplatform.

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om, hvordan man bruger klageportalen.

Læs mere

Sagsbehandlingstider

Her finder du oplysninger om de gennemsnitlige sagsbehandlingstider ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Læs mere

Tidligere afgørelser fra Forbrugerklagenævnet

Her kan du finde offentliggjorte afgørelser fra Forbrugerklagenævnet.

Læs mere

Efter Forbrugerklagenævnet har truffet afgørelse

På denne side finder du svar på typiske spørgsmål til, hvad der skal ske nu, hvor Forbrugerklagenævnet har truffet en afgørelse i sagen.

Denne del af forløbet kaldes for ”efterlevelsesprocessen”.

Læs mere

Firmatjek

Her kan du se Firmatjek, som er Nævnenes Hus oversigt over virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser. 

Læs mere

Forbrugerretlige regler

Her kan du finde en oversigt over relevante love på forbrugerområdet.

Læs mere

 

Kontakt os

Her finder du kontaktoplysninger til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet. 

Læs mere