Det danske forbrugerklagesystem indeholder to trin. Først forsøger man at løse en klage gennem samtale i Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Lykkes det ikke, kan køberen gå videre til Forbrugerklagenævnet.
Ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager forsøger vi at hjælpe køber og sælger med at finde en frivillig fælles løsning på sagen ved at invitere dem til et telefonisk mæglingsmøde. Omkring 75 % af de indkomne sager opnår en afklaring i Mæglingsteamet for Forbrugerklager, som sikrer, at sagen ikke går videre til Forbrugerklagenævnet.
Vi vil hjælpe køber og sælger med at finde en fælles løsning, og vi vil under mødet kunne give generel vejledning om de forbrugerretlige regler.
Ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager vil vi ikke træffe en juridisk afgørelse i sagen.
Ved Forbrugerklagenævnet laver vi en juridisk vurdering af sagen. Sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet foregår på skrift. Det vil sige, at som udgangspunkt skal køber kunne dokumentere (bevise), at køber har ret i sit krav skriftligt. Skriftlig dokumentation kan eksempelvis være e-mails, kvitteringer eller aftalevilkår.
Nej. Selv om du måske ikke føler, at dialogen med sælgeren indtil nu har ført nogen vegne, skal klagen stadig starte hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Der er nemlig stor sandsynlighed for, at du og sælgeren alligevel kan snakke jer frem til en fornuftig løsning på telefonmødet, når vores juridiske mægler "sidder med ved bordet".
Du kan som udgangspunkt klage over alle varer og ydelser, når følgende betingelser er opfyldt:
Her finder du vigtige og nyttige informationer, som du som køber skal være opmærksom på, inden du klager Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.
Her finder I vigtige og nyttige informationer, som I kan bruge, hvis en af jeres kunder klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.
Klageportalen for Nævnenes Hus er Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnets sagsbehandlingsplatform.
Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om, hvordan man bruger klageportalen.
Her finder du oplysninger om de gennemsnitlige sagsbehandlingstider ved Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.
Her kan du finde offentliggjorte afgørelser fra Forbrugerklagenævnet.
På denne side finder du svar på typiske spørgsmål til, hvad der skal ske nu, hvor Forbrugerklagenævnet har truffet en afgørelse i sagen.
Denne del af forløbet kaldes for ”efterlevelsesprocessen”.
Her kan du se Firmatjek, som er Nævnenes Hus oversigt over virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.
Her finder du kontaktoplysninger til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.