Hvis klageren har valgt en forkert førsteinstans, er det den myndighed, som har modtaget klagen, der er ansvarlig for at videresende til korrekt førsteinstans. I klageportalen kan I videresende sagen direkte til en række førsteinstanser. Hvis den korrekte førsteinstans ikke er tilgængelig i klageportalen, kan I læse mere om processen her.
Inden videresendelse af klagen til nævnet bør førsteinstansen vurdere, om klagen giver anledning til at ændre afgørelsen (genoptagelse af sagen). Hvis føresteinstansen beslutter at genoptage sagen, skal førsteinstansen registrere det i klageportalen. Det betyder, at klagen afsluttes, og klagen skal i så fald ikke videresendes til nævnet.
Sagens parter er de personer, myndigheder, virksomheder og foreninger mv., der har en væsentlig og individuel interesse i sagen (det vil sige det forvaltningsretlige partsbegreb).
Ud over klager og førsteinstans kan sagen også omfatte øvrige parter. Det kan f.eks. være en ansøger, lodsejer eller en virksomhed. I klageportalen indtastes de som "Anden part".
Det er kun klageren, klagerens eventuelle repræsentant og jer som førsteinstans, der har adgang til klageportalen. Andre parter bliver altså ikke orienteret om sagens dokumenter via klageportalen. Det er derfor vigtigt, at I orienterer eventuelle andre parter i klagesagen om klagen så hurtigt som muligt, hvis I beslutter at fastholde jeres afgørelse og derfor videresender klagen til nævnet.
Det er vigtigt, at I tilføjer eventuelle andre parter på klagesagen i klageportalen, så de fremgår på sagen, når I sender den til nævnet.
Når I sender og oplyser en sag til Energiklagenævnet, skal I:
Klager bliver orienteret om jeres udtalelse via klageportalen, når klagen bliver videresendt til nævnet. I skal derfor sende en kopi af jeres udtalelse til de andre parter i klagesagen uden om klageportalen. Det skal fremgå af orienteringen, at parterne har en frist på 3 uger til at afgive bemærkninger til Energiklagenævnet.
Klager og dennes eventuelle repræsentant har adgang til alt materiale, I lægger på sagen i klageportalen. Vær opmærksom, hvis jeres sag indeholder fortrolige oplysninger, som ikke skal komme til klagers eller dennes repræsentants kendskab. Hvis der er behov for at fremsende materiale der er fortroligt for klager eller klagers repræsentant, kan I rette henvendelse til Nævnenes Hus. Overvej dog, om oplysningerne er relevante for Energiklagenævnets behandling af sagen.
Hvis I modtager en foreløbig klage, skal sagen dog først sendes til nævnet, når I har modtaget den uddybende klage, og I har vurderet, om afgørelsen skal fastholdes. I bør fastsætte en frist for uddybning over for klageren og følge op. Hvis der går lang tid, uden at klageren uddyber klagen, kan I videresende klagen til nævnet. Vi beslutter herefter, om sagen må afgøres på det foreliggende grundlag eller eventuelt afvises, hvis klagen er uegnet til at danne grundlag for behandling af sagen.
I skal videresende klagen, selvom klagefristen er overskredet, eller klagen af andre grunde ikke kan behandles af nævnet, da det er nævnet, der i så fald skal afvise klagen.
Hvis der indgår store filer i sagen, som ikke kan uploades på klageportalen, kan disse sendes via sikker mail til ekn@naevneneshus.dk. Vær opmærksom på, at I ikke må sende links indeholdende sagsmateriale.
De filer, som sendes via klageportalen, skal være adskilte og så vidt muligt navngivet efter deres indhold, dvs. ikke som sammenhængende tiff-fil eller pdf-fil med alle sagens dokumenter.