Sagsbehandlingen foregår på skriftligt grundlag. Både forbrugeren og den indklagede ejendomsmæg-ler/ejendomsmæglervirksomhed kan dog kontakte os telefonisk i forbindelse med spørgsmål.
Sekretariatet har til opgave at sørge for, at sagen bliver oplyst så godt som muligt ved parternes hjælp.
Når klagen er modtaget, vurderer vi i sekretariatet, om klagen lever op til betingelserne.
Sådan foregår sagsbehandlingen
Sagsbehandlingen foregår som en høringsproces, dvs. at både klager og den indklagede ejendomsmæg-ler/ejendomsmæglervirksomhed bliver hørt to gange hver som udgangspunkt.
Hvis klagen overholder kravene, sender vi den videre til den indklagede ejendomsmæg-ler/ejendomsmæglervirksomhed, som bliver bedt om at fremsende et ”svarskift”, hvor de forholder sig til din klage. Når vi har modtaget svarskiftet fra den indklagede ejendomsmæg-ler/ejendomsmæglervirksomhed, sender vi det videre til dig. Du får så mulighed for at sende dine eventuelle bemærkninger til udtalelsen. Dine bemærkninger sendes til den indklagede ejendomsmæg-ler/ejendomsmæglervirksomhed, som kan komme med afsluttende bemærkninger.
De(n) indklagedes afsluttende bemærkninger bliver sendt til din orientering, så du kan se dem. Det forventes ikke, at du svarer yderligere, med mindre at du har nye og væsentlige oplysninger.
Svarfristen er typisk på 1-3 uger.
Du skal være opmærksom på, at korrespondancen mellem klageren og den indklagede ejendomsmægler/ejendomsmæglervirksomhed via sekretariatet fortsætter, så længe parterne stadig kommer med nyt, som har væsentlig betydning for sagens vurdering.
Sekretariatet kan også selvstændigt indhente oplysninger enten hos parterne, hos sagkyndige eller hos andre. Hvis oplysningerne er relevante, sender vi dem til begge parter.