• Gå til indhold
  • Skift cookie indstillinger
Gå til forsiden
  • Kontakt
  • Webinarer
  • Nævnsoversigt
  • Afgørelsesportaler
  • Nævnsoversigt
  • Afgørelsesportaler
  • Kontakt
  • Webinarer
  1. Forside
  2. Nævnsoversigt
  3. Byggeklageenheden
  4. Ofte stillede spørgsmål om klageportalen

Ofte stillede spørgsmål om klageportalen

  • Hvis du ikke har dansk CPR/CVR-nummer og derfor ikke kan få et NemLogin, kan du skrive en e-mail til vores supportenhed på klageportalen@naevneneshus.dk. Vi vil herefter hurtigst muligt hjælpe dig videre med klagesagen.

  • På klageportalen kan du sende dokumenter ved at benytte funktionen "Tilføj dokumenter". 

    Når du tilføjer dokumenter, skal du sørge for at give dokumentet et navn, der fortæller, hvad dokumentet indeholder. Eksempelvis ”faktura”, ”e-mails fra den 1. dec. 2019 til 3. feb. 2020” ”billede af byggeriet set fra min ejendom” mv. Det hjælper os med let at overskue sagens dokumenter.

     

    I klageportalen kan du tilføje følgende filtyper: .doc, .docx, .dwg, .eml, .gif, .jpg, .jpeg, .mp3, .mpeg, .mpp, .msg, .odg, .odp, .ods, .odt, .one, .pdf, .png, .ppt, .pptx, .rtf, .tif, .tiff, .txt, .vsd, .vsdx, .xls, .xlsx og .xml.

    En fil må maksimalt fylde 100 MB.

    Du skal være opmærksom på, at sagsbehandlingen ved Nævnenes Hus, Byggeklageenheden skal ske på skrift, og du kan derfor ikke sende film- eller lydfiler.

    • Hvis du gerne vil sende en besked til din sagsbehandler, kan du benytte funktionen ”skriv besked” på klageportalen.
    • Når du benytter funktionen ”skriv besked”, er det kun din sagsbehandler, der kan se beskeden, men sender du oplysninger, der har betydning for sagen, vil sagsbehandleren dele oplysningerne med den anden part på klageportalen.

    • Ja. Når der er nyt i din sag, vil du modtage en besked fra klageportalen.
    • Du vil typisk modtage beskeden via den e-mailadresse, som du indtastede, da du oprettede din klage. Du vil også kunne modtage beskeden i din digitale postkasse. Vær derfor opmærksom, så beskeder ikke går tabt i dit spamfilter. 
    • For at undgå, at du modtager mange e-mails i løbet af dagen, sender klageportalen en gang dagligt besked, hvis der er nyt i din sag.
    • Du skal være opmærksom på, at beskeder fra Nævnenes Hus, Byggeklageenheden kan indeholde vigtige svarfrister.
    • Hvis du vil være sikker på, at det er den rigtige e-mailadresse og telefonnummer, der er registeret på klageportalen for Nævnenes Hus, eller hvis du ønsker at modtage orientering om nyt på klagen på en anden e-mailadresse, har du selv mulighed for at ændre e-mailadressen på klagen.
    • Det gør du ved at:
    1. Logge ind på klageportalen og klikke på klagenummeret, så du kommer ind på selve klagen.
    2. Klikke på fanen ”Parter”.
    3. Klikke på blyantikonet ud for din rolle i sagen.
    4. Herefter åbner en boks, hvor du kan opdatere din e-mailadresse.
    • Det er vigtigt, at din rigtige e-mailadresse er registreret på klageportalen, da du ellers ikke vil modtage besked, når der er nyt i din sag.
    • Du skal være opmærksom på, at beskeder fra Nævnenes Hus, Byggeklageenheden kan indeholde vigtige svarfrister.
    • Når en part på klagesagen ændrer sine kontaktoplysninger, bliver der dannet et dokument på sagen med de nye kontaktoplysninger. Du vil derfor modtage en besked fra klageportalen om, at der er nye dokumenter i sagen.
  • Det er ikke nødvendigt at have en advokat eller anden juridisk repræsentant, når du opretter en sag ved Nævnenes Hus, Byggeklageenheden.

    Hvis du alligevel ønsker, at en anden skal repræsentere dig i sagen, kan du få din repræsentant til at oprette sagen på klageportalen.

    Sådan opretter din repræsentant sagen, hvis du har NemLogin

    Ved oprettelsen af klagen skal repræsentanten indtaste sine egne oplysninger under trin 2 i klageoprettelsen, og derefter skal repræsentanten under trin 3 i klageoprettelsen indtaste dine oplysninger.

     

    Her kan du se, hvordan det ser ud:

     Trin 2

    Trin 3

    Når sagen er oprettet i klageportalen, vil du modtage en e-mail, der indeholder oplysninger om, hvordan du skal godkende repræsentantskabet med NemLogin.

    Klagesagen er først endeligt indgivet, når du som klager har godkendt repræsentantskabet i klageportalen. Godkender du derfor ikke repræsentantskabet, har du ikke indgivet en klage.

     

    Sådan opretter din repræsentant sagen, hvis du ikke har NemLogin  

    Hvis du ikke har et NemLogin, vil du ikke kunne godkende repræsentantskabet på klageportalen.

    Repræsentanten skal i stedet oprette sagen på klageportalen i eget navn (repræsentants navn) og sende en fuldmagt, hvor du giver repræsentanten ret til at repræsentere dig ved Nævnenes Hus, Byggeklageenheden.

  • Hvis du ikke længere ønsker at klage, skal du oplyse dette til Nævnenes Hus, Byggeklageenheden ved at benytte ”skriv besked” funktionen inde i klageportalen.

    Når Nævnenes Hus, Byggeklageenheden har modtaget din meddelelse om, at du ikke længere ønsker at få behandlet din klage, vil din sag blive lukket.

    Sagens eventuelle parter og kommunen vil modtage orientering om, at sagen er lukket.

  • Du kan også klage ved at sende en mail til byg@naevneneshus.dk.

  • Hvis du ønsker at følge en klagesag, skal du klikke på navnet øverst til højre i skærmbilledet og indtaste e-mailadressen på den, der skal følge klagesagen.

    Aktiver herefter knappen "Følg" på den konkrete sag. 

    Se her hvordan:

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Har du tekniske eller systemiske udfordringer med klageportalen, kan du sende en mail til klageportalen@naevneneshus.dk. Medsend gerne skærmbilleder med dine udfordringer.

Har du generelle spørgsmål til klageportalen, kan du kontakte os på tlf. 72 40 56 00 mandag til torsdag kl. 9-15 og fredage til kl. 12.

Klageportalen

Al kommunikation til og fra os sker via klageportalen, ligesom du vil kunne følge din sag og se, hvilke dokumenter der er i din sag på klageportalen.

Du skal være opmærksom på, at alle parter kan se de oplysninger, der bliver delt på klageportalen.

Gå direkte til klageportalen

Kontakt

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
+45 72405600
nh@naevneneshus.dk  
EAN: 5798000026070
CVR: 37795526

Åbningstider

Reception
Man - Fre 10.00 - 15.00

Telefontider
Man - Tors 9.00 - 15.00
Fre 9.00-12.00

Links

  • Nævnsoversigt
  • Karriere
  • Informationer
  • Tilgængelighedserklæring
  • Whistleblowerordning
  • Cookies
  • Privatlivspolitik
  • Nævnenes Hus' energiforbrug og energimærke

Følg os

Eksternt link til Nævnenes Hus LinkedIn profil