Kravene til anmodning om en lægefaglig vurdering fra Helbredsnævnet varierer alt efter, hvilken pensionstype nævnet skal tage stilling til. Læs mere om de enkelte pensionstyper og krav til anmodningen her.
Hver pensionstype har eksempelvis et sagsskema, hvor faktuelle oplysninger om tjenestemanden skal udfyldes.
Derudover skal relevante lægefaglige oplysninger om sygdommen være vedlagt. Det kan være relevante speciallægeerklæringer, journaler eller oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Disse oplysninger kan også fremsendes selvstændigt eksempelvis af tjenestemanden selv.
Husk al relevant dokumentation, ellers forsinkes sagen
Dokumentation for tjenestemandens helbredsforhold er det grundlag, Helbredsnævnet bruger, når vi skal vurdere, om tjenestemanden kan opnå en bestemt pension. Derfor er det vigtigt, at du sender tilstrækkelig og dækkende dokumentation for tjenestemandens helbredsforhold.
Nævnet kontakter ansøger, hvis vi mangler oplysninger til vurderingen. Nævnet indhenter ikke selv manglende oplysninger.