Du kan anmode Planklagenævnet om fritagelse for at bruge klageportalen.
Du kan søge om at blive fritaget fra at bruge klageportalen, hvis du f.eks.:
- Har et særlig handicap
- Har kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse
- Lider af demens
- Mangler digitale kompetencer
- Er socialt udsat
- Har en eller flere psykiske lidelser
- Har sprogvanskeligheder, hvor hjælp og vejledning fra myndigheden eller nævnet ikke konkret vurderes at være en egnet løsning.
Er du allerede fritaget fra Digital Post?
Hvis du allerede er fritaget fra Digital Post via Borgerservice, øges din mulighed for at blive fritaget fra digital selvbetjening i forhold til en klage til Planklagenævnet. En fritagelse fra Digital Post medfører ikke i sig selv, at du kan fritages for at bruge klageportalen.
Klager, fra f.eks. en forening, skal foretages digitalt, hvis blot en er i stand til at bruge digital selvbetjening.
Din anmodning skal sendes til Planklagenævnet
Hvis du tilhører en af de nævnte grupper og trods vejledning ikke har mulighed for at bruge klageportalen, kan du sende din anmodning om fritagelse for brug af klageportalen til nævnet. Du skal begrunde din anmodning om fritagelse for brug af klageportalen. Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post af din kommune, bedes du oplyse dette i din anmodning.
Får du afslag på fritagelse, får du en passende frist til at indsende klagen via klageportalen. Hvis du bliver fritaget, vil kommunen oprette klagen i klageportalen på dine vegne.
Orientér kommunen
Når du ansøger om at blive fritaget for brug af klageportalen, er det vigtigt, at du giver besked til din kommune om det. Så ved kommunen nemlig, at der er en klage på vej. Du kan orientere din kommune via mail, telefon eller ved at sende et brev.
Du kan finde svar på spørgsmål angående klageportalen lige her.